برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

بهداشت محیط مدارس:

نقش بهداشت محیط و فضای فیزیکی مدرسه در امنیت جسمی و روانی دانش آموزان و کارکنان مدرسه از جایگاه منحصر به فردی برخوردار بوده و به عنوان پیش شرط اساسی ایجاد و توسعه مدارس سالم تلقی می شود. محیط فیزیکی مدرسه دارای ابعاد بسیار گسترده و وسیعی بوده و شامل موقعیت، مساحت، ساختمان، محوطه مدرسه، نور، تهویه، کلاس ها، تجهیزات ورزشی مدرسه و ...... مسائل مختلف دیگری است که هر کدام به نوبه خود سلامت مدرسه، دانش آموزان و کارکنان مدرسه را تحت تاثیر قرار می دهند.

در یک نگاه سیستماتیک، فرآیند تعلیم و تربیت متاثر از مجموعه عواملی از این قبیل بوده و چنانچه این مجموعه متناسب با استانداردهای مورد نیاز تدارک دیده شوند محصول نظام آموزش و پرورش انسان هایی سالم، توانمند با توان یادگیری بیش تر و شخصیتی متعادل اعم از فردی و اجتماعی خواهد بود. لذا جهت تحقق این امر دقت در وضعیت بهداشت محیط و ایمنی مدارس در تمامی مقاطع از پیش دبستانی تا دبیرستان ( دولتی و غیر دولتی ) ضروری به نظر می رسد.

ایمنی و بهداشت محیط مدرسه که در فصل چهارم آئین نامه اجرایی مدارس به آن توجه شده، از اصول اولیه بهداشت مدارس  است. بدون شک یکی از مولفه هایی که در آموزش و پرورش کودکان تاثیر اجتناب ناپذیر دارد محیط مادی و فیزیکی حاکم برمدرسه است. محیط مدارس باید به گونه ای باشد تا از هر لحاظ به نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان پاسخ دهد. در آموزش و پرورش نوین فضای فیزیکی به عنوان یک عامل زنده و پویا در انجام فعالیتهای آموزشی و تربیتی دانش آموزان تلقی می گردد. چنانچه درمدرسه آب سالم، سرویسهای بهداشتی، فضای کافی، تجهیزات و وسایل مناسب و استاندارد، سیستم صحیح جمع آوری زباله و فاضلاب وجود نداشته باشد و به طور کلی آسایش محیطی فراهم نشود، به طور قطع تلاشهای آموزش و پرورش معلمان و مربیان بازدهی مطلوب را نخواهد داشت. از آن جائی که دانش آموزان آینده سازان و سرمایه های هر ملتی می باشند. لازم است تمامی ارگانهای مرتبط با این قشر عظیم در جامعه ایران برنامه ریزی های دقیقی را جهت افزایش بهره وری و داشتن زندگی سالم و مثمر ثمر در سالهای آتی  انجام دهند تا در نهایت جامعه ای سالم و پویا داشته باشیم.

 

تنظیمات قالب