برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

مدیریت تجهیزات پزشکی و اثرات آن

امروزه اهمیت تجهیزات و اقلام پزشکی در نظام سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست که با پیشرفت تکنولوژی و ساخت تجهیزات پزشکی جدید سرمایه و هزینه زیادی از بخش بهداشت و درمان در این بخش صرف می شود 

استفاده از تجهیزات پزشکی  علاوه بر اهداف پزشکی می تواند با هدف افزایش بهره وری ، ازدیاد نکات ایمنی، سهولت انجام امور و یا هدف کاهش بارکاری پرسنل و نیز کاهش خطرهای احتمالی برای پرسنل، بیماران، بیمارستان و تجهیزات بکار رود. بنابراین اطمینان از کارکرد صحیح و موثر دستگاههای پزشکی و همچنین صحت و سلامت آزمایش های بالینی و اعمال جراحی انجام شده ، استاندارد بودن این تجهیزات و وسایل از اهمیت ویژه ای برخوردار است که این امر با توجه به نقش حساس و حیاتی این تجهیزات توجه بیش از پیش و لزوم یک برنامه دقیق و مدون وکلان را در عرصه مدیریت تجهیزات پزشکی می طلبد.

از دیدگاه بسیاری از صاحبنظران و مسئولان امر تجهیزات پزشکی همه ساله بیش از 30 %از هزینه های هر تخت بیمارستانی را به خود اختصاص می دهد که این رقم سهم بسزایی از بودجه بهداشت و درمان کشور را شامل می شود. از بعد دیدگاه حیاتی بودن اقلام و لوازم مذکور در نظام سلامت جامعه ، جای شک باقی
 نمی ماند که یک سیستم مناسب و شایسته جهت سیاستگذاری و راهبری، هماهنگی و نظارت بر امور تجهیزات پزشکی مورد نیاز است.

بنابراین اطمینان و اعتماد کاربران تجهیزات پزشکی به این تجهیزات و وابستگی روز افزون مراحل مختلف تشخیص ، درمان و مراقبت بیماران به تجهیزات پزشکی ضرورت توجه به نگهداری وبهره برداری مناسب از تجهیزات پزشکی را بیش از پیش روشن می کند .مدیریت اثر بخش در تجهیزات پزشکی مقوله ای بسیار وسیع است.می توان گفت مدیریت تجهیزات پزشکی یعنی کاهش هزینه ها ، نگهداری و افزایش بهره وری از تجهیزات پزشکی است.

امروزه قسمت اعظم تلاش­ها و فعالیت های کارشناسان تجهیزات پزشکی بر امر خرید و تهیه­ی تجهیزات­ پزشکی متمرکز شده است و سعی بر آن است تا با استفاده از روش های نوین، خرید تجهیزات پزشکی با بالاترین دقت و وسواس انجام شود. اما در هر نوع برنامه ریزی خرید، می بایست به این واقعیت مسلم توجه داشت که خرابی و از کارافتادگی دستگاه ها، مساله ای نیست که بتوان به طور مطلق از آن جلوگیری و ممانعت کرد. بلکه می توان با بهره گیری از فنون برنامه ریزی قابلیت اطمینان و استفاده از دستگاه ها را اعتلا بخشید. با توجه به این واقعیت، نیاز بیمارستان و مراکز درمانی به در اختیار داشتن یک سیستم مدرن ” نگهداری و تعمیرات” به تناسب توسعه و افزایش حجم فعالیت های آن فزونی می یابد. وجود یک سیستم مجهز و برنامه ریزی شده نگهداری و تعمیرات، از آن ضروری است که کنترل مستمر و اطلاع کامل از وضعیت و نحوه عملکرد مجموعه فعالیت ها را ممکن می سازد. لذا ارائه مطلوب ترین خدمات تعمیراتی و اتخاذ بهترین روش ها برای تداوم کار با حداقل هزینه امکان پذیر می شود. معمولا از کارافتادگی و خواب دستگاه­ها می تواند پیامدهای نامطلوب زیادی را به همراه داشته باشد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود:

  • بیکاری نیروی انسانی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم
  • کاهش ویا توقف فعالیت ها و خدمات بیمارستانی
  • نارضایتی مراجعان و تخریب روحیه کاربران دستگاه ها

رکود و یا از بین بردن سرمایه بیمارستان­ها ودر نهایت ایجاد ضرر به دلیل از بین رفتن سرمایه های ملی.
بدین ترتیب، مدیریت سیستم های نگهداشت در امور بیمارستانی به منزله نگهداری و صیانت از مجموعه خدمات درمانی کشور محسوب می شود. به طور کلی، در سیستم مدیریت تجهیزات پزشکی بیمارستان، مدیریت نگهداشت پیشگیرانه و اصلاحی از اهمیتی خاص برخوردار است.

سطوح نگهداری

  • سطح اول:  بوسیله کاربر تجهیزات پزشکی (نگهداشت روزانه)
  • سطح دوم:  به وسیله کارکنان واحد بهداشتی درمانی (کارشناسان و تکنسینهای واحد مهندسی تجهیزات پزشکی)
  • سطح سوم:  به وسیله کارکنان خارج از واحد بهداشتی درمانی (توسط تولیدکننده، شرکت های نمایندگی آنها، شرکت های مهندسی تجهیزات پزشکی ثالث، تعمیرکاران حرفه ای و تعمیر در کارگاه های مجهز تجهیزات پزشکی)

 

نگهداشت را می توان به دو نوع کلی تقسیم کرد:

الف) نگهداشت پیشگیرانه: این نوع نگهداشت با بازدید در فواصل زمانی از پیش تعیین شده یا طبق معیارهای معین صورت می گیرد تا احتمال وقفه در فعالیت دستگاه کاهش یابد. فواصل زمانی این بازدیدها باید حتی المقدور طبق نظر شرکت سازنده دستگاه باشد. در پایان هر دو بازدید بهتر است گزارشی از وضعیت تجهیزات ارائه شود. برای کنترل بهتر باید برچسب معینی حاکی از بازدید با تاریخ بازدید روی آن نصب شود و در هر بازدید تعویض شود.

ب) نگهداشت اصلاحی: این نگهداشت بعد از خرابی دستگاه و به طور بازگرداندن دستگاه به وضعیت و شرایط لازم برای فعالیت صورت می گیرد. در هربار تعمیر باید گزارش تنظیم شود و در تاریخچه دستگاه ثبت شود. نگهداری پیشگیرانه و اصلاحی باید قسمتی از برنامه نگهداری و مدیریت کلی باشد .

 

شرح وظایف

تنظیمات قالب