برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
  • 1402/12/20 - 11:40
  • - تعداد بازدید: 192
  • - تعداد بازدیدکننده: 186
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت

غذای شما دوای شماست

از سال 2008 تا کنون، دومین چهارشنبه ماه مارس ، به عنوان روز جهانی کارشناسان و متخصصین تغذیه در نظر گرفته شده که امسال مصادف با 13 مارس 2024 و 23 اسفند ماه سال 1402 می باشد.

از  سال 2008  تا کنون، دومین چهارشنبه ماه مارس ،   به عنوان روز جهانی کارشناسان و متخصصین تغذیه در نظر گرفته شده که امسال مصادف با 13 مارس 2024 و 23  اسفند ماه سال 1402 می باشد. اختصاص یک روز از تقویم به روز رژیم درمانگران، نشان دهنده نقش گسترده مشاورین تغذیه در تیم مراقبت و بهداشت و کمک به بهبود سلامتی فرد و جامعه است.
خدمات ارزشمند تغذیه دانان ، یک زنجیره کلیدی در بخش مشاوره ،پیشگیری و درمان بیماری هاست .از آنجائیکه جایگاه جهانی تغذیه و تاثیر آن در سلامت ، در چند دهه اخیر برجسته تر شده است ، رژیم درمانگران با تکیه بر دانش ، مهارت و تخصص خود راهکارهای علمی برای سالم زیستن را  استخراج کرده و دانش تغذیه را به شکل عملی به مخاطب عام ارائه میدهند.

از مهمترین وظایف کارشناسان تغذیه در حوزه بهداشت می‌توان به اجرای مطالعات میدانی، شناسایی عوامل و مشکلات اثرگذار بر سلامت تغذیه‌ای و ترسیم نقشه آسیب‌پذیری تغذیه اشاره کرد.

کمک به حفظ و ارتقای امنیت غذائی خانواده ها و جامعه با مشارکت سایر سازمان های مسئول تامین غذا در کشور ، تدوین و اجرای مداخلات تغذیه محور در مناطق آسیب پذیر و کم برخوردار به منظور کنترل و کاهش عوامل خطر شناسایی شده در منطقه ، انجام مراقبت و مشاوره تغذیه برای گروه های سنی (از نوزادی تا سالمندی)، تنظیم رژیم غذایی، پیگیری، اصلاح الگوی تغذیه بیماران( فشارخون بالا، دیابت، اختلالات چربی خون، چاقی و اضافه وزن ) و متعاقب آن تجویز مکمل‌های غذایی در صورت نیاز ، اجرای استراتژی‌های پیشگیرانه از کمبود ریز مغذی ها که از دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ابلاغ می‌شود، اجرای مداخلات تغذیه محور در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز جمعی و نهایتا آموزش جامعه در راستای افزایش سواد تغذیه ای جامعه از سایر وظایف کارشناس تغذیه شاغل در گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت و مراکز بهداشت است.

دکتر ریخته گر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با گرامیداشت و تبریک این روز به جامعه تغذیه دانان به ویژه کارشناسان تغذیه شاغل در بخش بهداشت که در حوزه پیشگیری و رژیم درمانی فعالیت دارند، برای تمام این عزیزان آرزوی موفقیت و کامیابی می‌نماید.

  • گروه خبری : گروه های محتوا,آخرین اخبار,گالری عکس,گالری فیلم
  • کد خبر : 3427
کلمات کلیدی
رقیه امین دوست
خبرنگار

رقیه امین دوست

تنظیمات قالب