سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی
شعار روز دوم هفته سلامت
سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی
یکشنبه؛ دوم اردیبهشت ماه: از آموزش و پرورش تا آموزش عالی
آموزش به معنای دستهای از فعالیت ها برای افزایش یادگیری افراد با کمک آموزگار است و پرورش یک جریان منظم با هدف کمک به رشد شناختی، اخلاقی، اجتماعی و به طور کلی شخصیت فرد است، پرورش به شکوفا شدن استعدادهای افراد کمک میکند.
آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی از نقش و جایگاه مهمی در جامعه برخوردار است . آموزش و پرورش نقشی بیبدیل در آموزش مهارت های زندگی دانشآموزان دارد و موجب ارتقای توانایی های روانی اجتماعی آنها می گردد. این توانایی ها دانشآموز را برای برخورد موثر با کشمکش ها و موقعیت های زندگی یاری می بخشد و به او کمک می کنند تا با سایر انسانهای جامعه، فرهنگ و محیط خود، مثبت و سازگار عمل کند و سلامت روانی خود را تامین نمایند.
اهمیت آموزش و پرورش در دنیای امروز به حدی است که بسیاری از جامعهشناسان آن را مهمترین نهاد در ساخت یک جامعه موفق می دانند هدف اصلی هر نظام آموزشی توجه به همه ابعاد زندگی دانش آموزان است که مقوله سلامت یکی از مهمترین آنها میباشد، سلامت در تمامی ابعاد اعم از جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی.
بعبارتی نهاد آموزش و پرورش پس از خانواده مهمترین نقش را در ارتقای سلامت دانش آموزان و آموزش فرهنگ سلامت و سبک زندگی سالم را به آنها دارد.
هدف دست اندرکاران تعلیم و تربیت این است که کودکان به نوجوانان و سپس به جوانان و بزرگسالی تبدیل شوند که توانایی دسترسی موفقیت آمیز به خواسته ها و امال خویش و جامعه را دارا بوده و به عنوان شهروندان موثر و با کیفیت در زندگی فردی و اجتماعی شایستگی هایی را بروز دهند.
لذا آموزش و پرورش و آموزش عالی در افزایش مسئولیت پذیری، مهارتهای زندگی، ارتقای سواد و فرهنگ سلامت نقش بسزایی داشته که این امر در تامین، حفظ و ارتقای سلامت فرزندان، خانواده و جامعه موثر میباشد.
دانشگاهها به عنوان راس هرم نهادهای علمی یک جامعه در فرآیند توسعه و پیشرفت کشور مطرحند و به عنوان مراکزی که به تربیت و آماده ساختن نیروی انسانی کارآمد، شایسته و دارای مهارت برای پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه در زمینههای مختلف میپردازند، نقش حیاتی و کلیدی به عهده دارند؛ چراکه دانشگاهها با بروندادههای خود به جامعه، عملا در راه توسعه گام برمیدارند. به عبارتی دیگر؛ عملکرد صحیح دانشگاه از یک سو، توسعه و پیشرفت را برای جامعه به ارمغان میآورد و از سوی دیگر، روند توسعه جامعه را به عنوان بازخوردی مثبت، به مکانی رفیعتر انتقال میدهد. برای قدم نهادن در راه توسعه سلامت و نیل به فرهنگ سلامت و سبک زندگی سالم نهادهای آموزش عالی باید جوانان را برای تغییرات و دگرگونیها در جهان سراسر متحول امروزی آماده کنند و صرفا به صلاحیت علمی و فنی خود بسنده نکنند، بلکه باید در رسالت فرهنگی خود را در این زمینه سازمان دهند.
حرکت در راستای سلامت جامعه، نیازمند تعامل علمی و تحقیقاتی در این حوزه است که دانشگاهها به عنوان مراکز تولید علم و پژوهش میتوانند نقش سازندهای داشته باشند.