برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

برگزاری کارگاه بازآموزی دستورالعمل اجرایی برنامه غربالگری نوزادان از نظرکم کاری تیروئید

بیماری کم کاری تیرویید نوزادان، وضعیتی از کمبود هورمون تیرویید قابل درمان است که در صورت عدم تشخیص به هنگام و یا درمان نامناسب، می تواند موجب بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شود. در حالی که در صورت تشخیص به هنگام، درمان ساده، آسان، ارزان و موثر است . با غربالگری نوزادان و شناسایی بیماران و درمان مناسب آنان، عوارض جدی بیماری اتفاق نیفتاده و با حفظ ضریب هوشی طبیعی در بیمار، فردی مولد و سالم به جامعه تحویل داده می شود.

ادغام برنامه کشوری غربالگری نوزادان برای بیماری کم کاری تیرویید، از مهر ماه سال 1384 ، اجرای هم زمان آن در روستاها و شهرها، دستیابی به پوشش بیش از 97% در کم ترین زمان ممکن، شروع درمان در کلیه بیماران شناسایی شده، حفظ ضریب هوشی طبیعی در همه بیماران تحت درمان، دارا بودن هزینه به سود 1 به   22 و بستر سازی مناسب برای غربالگری دیگر بیماری های مهم و قابل غربالگری در نوزادان، از ویژگی های مهمی است که این برنامه را در استان، کشور و  دنیا بی نظیر کرده است.

تاکنون (تا سال 1401) حدود 937649 نوزاد غربالگری شده و تعداد 3218 بیمار شناسایی و درمان شده اند . بدون اجرای این برنامه عقب ماندگی ذهنی در درجات مختلف در این بیماران غیر قابل اجتناب بود.

 

در این راستا و به منظور ارتقاء و به روز رسانی سطح دانش مجریان برنامه کم کاری تیروئید نوزادان  ، کارگاه بازآموزی دستورالعمل اجرایی برنامه غربالگری نوزادان از نظرکم کاری تیروئید " ؛  با حضور بیش از 38 نفر از کارشناسان ستادی برنامه  و همچنین مربیان مراکز فعال بهورزی در محل سالن اجتماعات حوزه معاونت بهداشت با ارائه مباحث متنوع ( اپیدمیولوژی بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در ایران اتیولوژی و پاتوژنز بیماری ، علائم ، تشخیص و درمان بیماری کم کاری تیروئید نوزادان – اهداف و استراتژی های اجرای دستورالعمل کشوری - شرح وظایف سطوح مختلف اجرایی برنامه ، بیان وضعیت استانی برنامه و چالش های موجود بررسی میزان بروز بیماری در شهرستان های تابعه و...) تشکیل گردید.

 

 

صادق مرادی

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر

 

کلمات کلیدی
{author_name}
تصویر نویسنده :

رقیه امین دوست
عکاس

رقیه امین دوست

تنظیمات قالب