برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

بار بیماری دیابت در جهان

دیابت ملیتوس یکی از شایع ترین بیماری های غیرواگیر در جهان و ایران است. این بیماری چهارمین علت مرگ و میر در اکثر کشورها با درآمد بالا (توسعه یافته)است. از هر 10 نفر بزرگسال در سراسر جهان 1 نفر مبتلا به دیابت است و در هر ٥ ثانیه ١ نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهند. و  بیش از 90 درصد بیماران، دیابت نوع 2 دارند و تقریبا نیمی از آنها هنوز از بیماری خود اطلاع ندارند.

دیابت نوع 2 معمولا بیماری میانسالان و سالمندان است اما طی سال های اخیر به علت افزایش میزان چاقی، عدم تحرک بدنی و رژیم غذایی نامناسب در گروه سنی نوجوانان و جوانان نیز به طور فزاینده ای دیده می شود. با در پیش گرفتن شیوه های سالم در زندگی تا 70 درصد می توان از ظهور بیماری دیابت نوع 2 پیشگیری کرد.

بار بیماری دیابت در ایران

دیابت به عنوان شایعترین بیماری مزمن غیرواگیر از اولویت های اصلی برنامه های پیشگیری و درمانی کشور و استان محسوب می شود. در کشور ما حداقل ١٥.١٤ درصد جمعیت بالای ٢٥ سال از بیماری دیابت رنج می برند که تعدادشان بیش از ٥.٧ میلیون نفر برآورد می شود. همچنین حداقل ٧٥ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاه هستند.

بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی دیابت سال ١٤02

روز جهانی دیابت بزرگ ترین کمپین آگاهی از دیابت در جهان است که هر ساله در ١٤ نوامبر مصادف با 23 آبان برگزار می شود. هدف از برگزاری روز جهانی دیابت و هفته ملی دیابت ترویج اهمیت اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مساله مهم بهداشت کشور است. این رویداد موجب می شود تا آگاهی از نیاز به مراقبت، آموزش و منابع برای حمایت از افراد مبتلا به دیابت را افزایش دهد. طی سالهای اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان و کشور، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است

در سال جاری نیز به منظور آگاهی عموم جامعه درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت دیابت روزهای ٢٠ لغایت ٢٦ آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است. کمپین امسال بر اهمیت آگاهی از خطر ابتلا به دیابت نوع ٢ برای کمک به تأخیر یا جلوگیری از این بیماری و برجسته کردن تأثیر عوارض مرتبط با دیابت و اهمیت دسترسی به اطلاعات و مراقبت مناسب برای اطمینان از درمان به موقع و مدیریت آن تمرکز خواهد کرد.

شعار هفته دیابت امسال « دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر » تعیین گردید و اسامی روزهای هفته نیز به شرح جدول ذیل می باشد:

روزهای هفته دیابت

تاریخ

عنوان

شنبه

20/08/1402

پیش دیابت

یکشنبه

21/08/1402

دیابت و نقش رسانه ها

دوشنبه

22/08/1402

دیابت، آموزش و مشارکت مردمی و سمن ها

سه شنبه

23/08/1402

روز جهانی دیابت

دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر

چهارشنبه

24/08/1402

دیابت، بهبود دسترسی به درمان

پنج شنبه

25/08/1402

دیابت، شیوه زندگی سالم با تغذیه سالم

جمعه

26/08/1402

دیابت، شیوه زندگی سالم با فعالیت بدنی

 

بسیج ملی غربالگری بیماری های دیابت و فشار خون بالا

با توجه به اجرای بسیج ملی غربالگری بیماری های دیابت و فشار خون بالا که مقرر است از تاریخ۲۰ آبان لغایت ۱۵ دی ماه سال جاری در سراسر استان برگزار گردد، هدف از اجرای این طرح در مرحله اول شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا و در مراحل بعدی پیگیری، درمان و مراقبت از این بیماران است.

شیوع دیابت در استان

 و در پایان براساس نتایج  STEPS2020  شیوع دیابت در استان حدود 11.7 است که در مناطق شهری استان حدود 14.2 درصد و درمناطق روستایی حدود 6.44 درصد است و شیوع در کل کشور حدود 15 درصد است.

شیوع پره دیابتیک در مناطق شهری استان حدود 22.31 درصد و درمناطق روستایی حدود 17.48 درصد است و در کل استان حدود 21 درصد و در کل کشور حدود 25 درصد است و آگاهی از بیماری در استان حدود 55 درصد و در کشور حدود 73 درصد است. و پوشش درمان در سطح استان حدود 47 درصد و در سطح کشور حدود 65 درصد است.

کلمات کلیدی
{author_name}
تصویر نویسنده :

رقیه امین دوست
عکاس

رقیه امین دوست

تنظیمات قالب