مهارت های زندگی : هدف نهایی برنامه آموزشی مهارت های زندگی تغییر رفتار های مشکل ساز و ایجاد رفتار های جدید و سازگارانه است. بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی مهارت های زندگی، توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت است به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره کنار بیاید. همچنین براساس تعریف یونیسف آموزش مهارت های زندگی یک رویکرد مبتنی بر تغییر رفتار یا شکل دهی رفتار که برقراری توازن میان سه حوزه را مد نظر قرار می دهد. این سه حوزه عبارتند از: دانش، نگرش و مهارت ها به طور کلی مهارت های زندگی عبارتند از توانایی هایی که در جهت حقظ و ارتقاء سلامت روان فرد بوده و به عنوان یک راهکار مناسب فردی در پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی مانند اعتیاد، خودکشی، ایدز و ... مطرح است. آموزش مهارت های زندگی در برگیرنده ده مهارت اصلی که درحفظ و ارتقاء سلامت روان نقش بسزایی دارد عبارتند از: مهارت تصمیم گیری، مهارت حل مساله، مهارت تفکر خلاق، مهارت تفکر نقاد، مهارت توانایی برقراری ارتباط موثر، مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی، مهارت خودآگاهی، مهارت همدلی کردن، مهارت مقابله با هیجان و مهارت مقابله با استرس است. که به صورت آموزش کارگاهی در گروه های هدف (مخصوصا در گروه های در معرض خطر و گروه های پرخطر) توسط مربیان آموزش مهارت های زندگی آموزش دیده اجرا می شود. شرح وظایف کارشناس :
|