برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

 

آموزش بهورزی در استان آذربایجان غربی

به علت توزیع ناعادلانه دسترسی به خدمات اولیه سلامت از سال 1319 هجری شمسی تا سال 1351  چندین تجربه با عناوین طرح تربیت بهدار ، طرح سپاه بهداشت ، طرح تربیت بهدار روستا ، طرح سلسه وطرح رضاییه به اجرا گذاشته شد از این میان این طرح ها ،طرح تحقیقاتی « نحوه توسعه خدمات پزشکی و بهداشتی در ایران معروف به طرح رضائیه که بطور مشترک توسط سازمان جهانی بهداشت و دانشکده بهداشت و وزرات بهداری در روستایی چنقرالوی پل در رضائیه ( ارومیه فعلی) استان آذربایجان غربی در سال 1351 به اجرا در آمد بطور رسمی به عنوان شیوه اصلی گسترش خدمات بهداشتی درمانی پذیرفته شد.

            خانه بهداشت حیدرلوی بیگلر اولین خانه بهداشت کشور

راهبرد اصلی این طرح، تربیت و بکارگیری عوامل غیرپزشک برای ارائه مراقبت های اولیه بهداشتی بود واحدهای ارایه کننده این خدمات را خانه بهداشت، کارکنان زن را بهورز و کارکنان مرد را بهداشتیار می نامیدند.در سال 1356 فقط یک سال قبل از انقلاب، وزارت بهداری، از میان طرح هایی که به اجرا در آمده بود بطور رسمی، طرح رضائیه را بعنوان شیوه اصلی گسترش خدمات بهداشتی درمانی پذیرفت و تلاش خود را برای اجرای گسترده تر طرح در هشتگرد کرج بکار بست. یکسال بعد با شروع انقلاب، گسترش طرح متوقف شد ولی فعالیت واحد هایی که تا آن موقع ایجاد شده بودند ادامه یافت در تابستان 1359 مرحوم دکتر سیروس پیله رودی که  در دوره MPH  تحصیل می کردند واحدهای فعال طرح رضائیه را  در دوره کار آموزی از نزدیک بررسی و در گزارش خود نتایج بررسی را با بیان اشکالات طرح ،تلاش شد با برقراری ضوابط اجرایی مناسب از معایب طرح رضائیه اجتناب شود وپس از اصلاح ایرادات طرح ، نسبت به تدوین طرح های گسترش شبکه های بهداشتی درمانی اقدام گردید.

جریان تدوین شبکه های بهداشتی و درمانی کشور از ابتدای سال 1361 تا پایان سال 1363 با تعیین محل های ایجاد خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی و سپس از فروردین ماه سال 1364  با تدوین ساختار سازماندهی نظام بهداشتی کشور و سیاستهای آن، در هر استان یک شهرستان انتخاب شده و بر اساس ضوابط مشخص شده نظام شبکه در آن به اجرا درآمد. و سپس در کلیه شهرستانهای  استان ها اجرا گردید.

از افتخارات استان آذربایجان غربی  ثبت، نام اولین خانه بهداشت بنام حیدرلو (وابسته به مرکز بهداشتی درمانی چونقرالوی پل) در سند سازمان جهانی بهداشت در سال 1352 است.

 

مرکز آموزش بهورزی و بازآموزی کارکنان نظام سلامت

در راستای تحقق اهداف نظام سلامت در کشور مراکز آموزش وبازآموزی بهورزان با هدف بهره مند کردن خانه های بهداشت از بهورزان دارای مهارت کافی و آموزش برنامه های سلامت به کارکنان تاسیس گردیده اند. این هدف از طریق آموزش و تربیت بهورزان قبل از استخدام و بازآموزی آنان، برگزاری کلاس های آموزشی بدو خدمت کارکنان ورودی به نظام بهداشتی، مشارکت در آموزش دانشجویان در دوره های جامعه نگر، مشارکت در ارتقاء برنامه های آموزشی وکارآموزی دانشجویان و سایر موارد محقق خواهد شد. مرکز آموزش بهورزی  واحدی است ستادی و زیر مجموعه مرکز بهداشت شهرستان با فضای فیزیکی مستقل ودارای بخش اداری آموزشی و بخش رفاهی که  کادر آموزشی و دارای بخش اداری آموزشی و بخش رفاهی که  کادر آموزشی شامل مدیر مرکز آموزش  بهورزی ، مربیان بهورزی ( کارشناس بهداشت عمومی،  بهداشت خانواده ،مامایی ، پرستاری ، بهداشت محیط وحرفه ای ) وکادر  اداری شامل (متصدی امور دفتری ناظم اقامتگاه دختران وپسران ، ماشین نویس ، سرایدار ، متصدی سمعی بصری، راننده  می باشد که به منظور توسعة امکان آموزش برای گروه های وسیع تر و با کیفیت مناسب ترو مشارکت سایر افراد و واحد ها از حوزه مرکز بهداشت  شهرستان و سایر حوزه ها در نظرگرفته شده است .

             اولین مرکز آموزش بهورزی کشور در شهرستان ارومیه

وظایف مرکز آموزش بهورزی و بازآموزی کارکنان نظام سلامت

1- جذب و  پذیرش بهورز:

الف) تعیین روستاهای دارای اولویت از نظر جذب و پذیرش دانش آموز  بهورزی تحت نظارت کمیته پذیرش

ب) اطلاع رسانی و شناسایی داوطلبین واجد شرایط

ج ) جمع آوری مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام ، تنظیم پرونده و صدور کارت شرکت در جلسه

2- آموزش و تربیت بهورز:

الف) اجرای برنامه های آموزش نطری -عملی و کارآموزی طبق آیین نامه بهورزی

ب) تامین امکانات رفاهی مهارت آموزان (طبق آیین نامه)

ج) برگزاری آزمونهای پایان هر پایه و مشارکت در آزمون نهایی

3- آموزش و بازآموزی کارکنان نظام سلامت در قالب آموزش های  بدو خدمت و حین خدمت و ومشارکت در برگزاری دوره های پزشکی اجتماعی

  1. بدو خدمت:

الف) برگزاری دوره های آموزشی (مراقب سلامت، بهورزماما، ماما روستا)

ب) برگزاری دوره های توجیهی بدو خدمت کلیه کارکنان نظام سلامت با مشارکت گروه های ستادی طبق آیین نامه آموزشی

  1. حین خدمت:

الف) نیاز سنجی آموزشی به صورت متمرکز و بررسی اطلاعات ماندگار از دوره های برگزار شده

ب) نیاز سنجی محیطی از طریق پایش های مستمر واحد های محیطی

ب) برگزاری کارگاههای آموزشی بر اساس نیاز سنجی و با مشارکت کارشناس ستادی

ج) نظارت و ارزشیابی کارگاههای آموزشی و تعیین نارسایی ها جهت ارتقا کیفیت آموزش

  1. دوره های پزشکی اجتماعی و جامعه نگر:

 مشارکت در آموزش دانشجویان دوره های پزشکی اجتماعی و جامعه نگردر فیلد های آموزشی

4- پژوهش در عرصه های بهداشتی و درمانی

5- سایر وظایف

 برنامه آموزشی فراگیران بهورزی دیپلم

برنامه آموزش دو ساله فراگیران بهورزی دیپلم ، شامل دو پایه معادل 75 واحد درسی( با احتساب دروس نظری و عملی و کارآموزی) می باشد که شامل:

1- پایه اول :

29 هفته واحدهای نظری،عملی در مرکز آموزش بهورزی و 15 هفته واحدهای کارآموزی در خانه های  بهداشت آموزشی (معادل 5/35 واحد درسی )

2-پایه دوم:

29 هفته واحدهای نظری،عملی در مرکز آموزش بهورزی  و 24 هفته واحدهای کارآموزی در خانه بهداشت دانش آموزی (معادل 5/39 واحد درسی )

برنامه آموزشی فراگیران بهورزی کاردان و کارشناس

دوره تطبیقی متشکل از از مجموعه ای  از دروس نظری و عملی و کارآموزی است مراکز بهورزی شهرستان می توانند طول دوره را به اقتضای شرایط ، نیاز منطقه ای و برنامه ها و نیاز سنجی فراگیران طول دوره را طولانی تر نماید لازم است توجه شود که طول دوره برای رشته های بهداشت عمومی با گرایش بهداشت خانواده و پیشگیری از بیمار ها ،مامایی و پرستاری نباید از 6 ماه و 2 هفته و برای رشته بهداشت محیط نباید بیش از 8 ماه باشد .

 

 

ردیف

نوع رشته تحصیلی

طول مدت دوره (ماه و هفته )

1

بهداشت عمومی (با گرایش بهداشت خانواده )

4 ماه و 3 هفته

2

مامایی

4 ماه و 3 هفته

3

بهداشت عمومی ( با گرایش بیماری ها )

5 ماه

4

پرستاری

4 ماه و 3 هفته

5

بهداشت محیط

6ماه و 2 هفته

رشته های تحصیلی پذیرش شده و تخمین حداقل طول مدت دوره تطبیقی بهورزی

 

 

 

تنظیمات قالب