English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه | امروز: سه شنبه ٢٨ آبان ١٣٩٨
-->


  چاپ        ارسال به دوست

توصیه هایی برای نشاط و شادی فردی و اجتماعی

حفظ سلامت روان در 7 حرکت و حفظ نشاط و شادی با 14 راهکار عملی

اگر بخواهیم افرادی را که با نشاط و امید زندگی می کنند در یک کلمه توصیف کنیم، شاید «هوشیار بودن»  مناسب ترین واژه باشد. هوشیار بودن یعنی مراقب بودن، گوش به زنگ بودن، زندگی کردن در لحظه حال، مراقبت از گوهر وجودی خود، حفظ و ارتقای سلامت، سرعت در درک وضعیت های مختلف و واکنش به موقع و . . . افراد هوشیار معمولا چالش ها و مشکلات زندگی را سریع تر از دیگران درک و مدیریت می کنند و اجازه نمی دهند دشواری های زندگی بر آرامش درونی آنها چیره شود و شادی و نشاط شان را مخدوش کند. آنها می دانند که برای حفظ هوشیاری ذهنی خود به تمرین نیاز دارند؛ درست به همان شکلی که بدن برای حفظ آمادگی و سلامت خود به تحرک و فعالیت نیاز دارد. آنها مطالعه می کنند تا به روز باشند و اخبار و اطلاعات روزآمد را پیگیری می کنند تا بدانند در دنیای اطراف شان چه می گذرد و هرگز از یادگیری درباره ایده ها و شیوه های جدید انجام کارها دست نمی کشند. آنها سلامت ذهن و روان خود را به این شیوه تقویت می کنند. چنین افرادی معمولاً احساس خوبی درباره خودشان دارند، از روابط رضایت بخشی بهره مند هستند و اهداف واقع بینانه ای برای خود تعیین می کنند. البته تجربیات زندگی آنها همیشه مثبت و خوشایند نیست؛ با این حال، آنها می دانند که حتی از تجربیات ناخوشایندشان نیز چگونه درس بگیرند تا به خوبی از پس مشکلات زندگی برآیند.

چگونه سلامت روان خود را حفظ کنیم؟

ما برای انجام فعالیت های طبیعی خود در زندگی روزمره به سلامت اعصاب و روان نیازمندیم. سلامت روان به ما کمک می کند با دوستان و خانواده خود رابطه سالم و اثربخشی برقرار کنیم، در محل کار و مدرسه عملکرد مطلوبی داشته باشیم و در سایر فعالیت های مهم زندگی خود نیز کامیاب باشیم. برای حفظ و ارتقای سلامت روان، بایدها و نبایدهای متعددی را باید مد نظر قرار داد.

7 توصیه عملگرایانه که می تواند به حفظ و ارتقای سلامت روان شما منجر شود و زندگی شما را زنده تر و هوشیارتر کند، از این قرارند:

1)      ورزش کنید؛

2)      مهارتی تازه بیاموزید؛

3)      خوب و آسوده بخوابید؛

4)      از سختی های زندگی نترسید؛

5)      از سیگار، مواد مخدر و الکل دوری کنید؛

6)      روابط اجتماعی خود را تقویت کنید؛ و

7)      استر س های خود را مدیریت کنید.

 14 توصیه عملگرایانه که می تواند به حفظ و ارتقای نشاط فردی و اجتماعی شما منجر شود:

1)      فعاليت ها و مشغولیت های روزمره

به فکر فعالیت ها و مشغولیت های بیشتر و بهتری در شبانه روز خودتان باشید، چون بیکاری و بی انگیزگی یکی از ریشه های ناشادمانی است.

2)     معاشرت با دوستان و آشنایان

آشنایی با مهارت های ارتباطی و تقویت این مهارت ها می تواند به افزایش سطح شادی و نشاط درونی شما کمک کند.

3)    رضایت شغل

برای افزایش سطح رضایت شغلی خود باید به فکر افزایش مهارت های حرفه ای و ارتباطی خود باشید تا از این طریق سطح شادی خود را در محل کارتان افزایش دهید و در صورتی که این راهکار به نتیجه مطلوب نیانجامد و رضایت شغلی شما را افزایش ندهد، حتی المقدور باید به گزینه های حرفه ای دیگر فکر کنید و به تدریج خودتان را برای ورود به سایر عرصه های حرفه ای آماده کنید.

4)     رعایت نظم و ترتیب

برای افزایش سطح نشاط و شادی خود باید اصول مدیریت زمان را یاد بگیرید و نظم و ترتیب بیشتری را در زندگی خود رعایت کنید.

5)     مهارت مدیریت استرس

برای افزایش سطح شادی خود باید مهارت های مدیریت استرس را فرا بگیرید و در زندگی روزمره خود تمرین کنید. در صورتی که از تمرین و تکرار این مهارت ها به نتیجه دلخواه دست پیدا نکردید، بهتر است با یک روان شناس یا روان پزشک مشورت کنید تا تحت نظر او از سطح استرس ها و اضطراب های خود کم کنید و بیش از پیش طعم شادی و نشاط را در زندگی خود بچشید.

6)     رضایت از زندگی

برای افزایش سطح شادی در زندگیتان به اصلاح دیدگاه ها و باورهایتان درباره مفاهیم کلیدی مانند زندگی، آسایش، آرامش، امید و شادی نیاز دارید. در این حوزه نیز مطالعه منابع موثق و مراجعه به مشاوران کارآزموده می تواند سودمند باشد.

7)     امیدواری به آینده

مطالعه کتاب ها و منابعی که در حوزه روا نشناسی نوشته شده، می تواند برای شما سودمند باشد. باور های دینی و مطالعه زندگینامه بزرگان و خودآگاهی و شناخت توانمندی های خود می تواند بسیار کمک کننده باشد.

8)    زندگي در زمان حال

کسانی که بیش از حد در حسرت گذشته یا غم آینده هستند به آنها اجازه نمی دهد از زندگی در لحظه حال لذت ببرید. مطالعه کتاب ها و منابعی که در حوزه فلسفه شادی نوشته شده، می تواند برای شما سودمند باشد.

9)     پرورش شخصيت

باید مهارت های تطبیقی خودتان را به تدریج افزایش دهید تا بتوانید سازگارانه تر و کم استرس تر زندگی کنید و از زندگیتان بیش از پیش لذت ببرید.

10)   اجتماعي

افزایش مهارت های ارتباطی می تواند به افزایش سطح شادی و نشاط در زندگی روزمره منجر شود.

11)   عزت نفس

تقویت مهارت های مرتبط با عزت نفس (احساس کارآمدی شخصی و احساس ارزش شخصی) می تواند به افزایش سطح شادی شما کمک کند. شادمانی و رضایت بنایی است که بر پایه عزت نفس، ساخته می‌شود.

12)  توانایی حل مساله های زندگی

تمرین و تقویت مهارت های مرتبط با حل مساله می تواند به افزایش سطح شادی شما منجر شود.

13) توانايي ایجاد و حفظ رابطه های سالم

شما می توانید با تقویت مهارت های ارتباطی خود گامی به سوی افزایش سطح شادی و نشاط در زندگی روزمره تان بردارید.

14)  میزان در الویت بودن شادي  در زندگی

برای افزایش سطح شادی در زندگی تان به اصلاح دیدگاه ها و باورهایتان درباره مفاهیم کلیدی مانند زندگی، آسایش، آرامش، امید و شادی نیاز دارید. در این حوزه نیز مطالعه منابع موثق و مراجعه به مشاوران کارآزموده می تواند سودمند باشد.

دکتر حسن کریمی، سرپرست مدیریت سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ـ معاونت بهداشت

 


١٠:١١ - دوشنبه ٢٢ مهر ١٣٩٨    /    شماره : ٢٦٨٤٦    /    تعداد نمایش : ٨٧