English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه | امروز: يکشنبه ٠٢ آبان ١٤٠٠
-->


  چاپ        ارسال به دوست

هرم غذایی کودکان

 

بنیان تغذیه در دوران کودکی شکل میگیرد و ضامن سلامتی و رشد کودک و همین طور عدم بروز بیماریهای مرتبط با انواع مختلف سوء تغذیه در دوران بزرگسالی خواهد بود.

عادت های غذایی کودک و ذائقه او تحت تاثیر تغذیه دوران کودکی و نحوه شکل گیری آن در این دوران میباشد.بنابراین با اصلاح و بهبود وضعیت تغذیه در این گروه سنی میتوان تغییرات بنیادین در سلامتی و رشد کودکان ایجاد کرد.با توجه به شاخص های تغذیه ای استانمان که نشان میدهد 3درصد کودکانمان دچار لاغری  ،  3.4درصد دچار کوتاه قدی ، 2.4 درصد دچار کم وزنی  ، 3.4 درصد مبتلا به اضافه وزن و چاقی و10.8 درصدبا احتمال خطر اضافه وزن و چاقی رو به رو هستند. داشتن یک الگوی مناسب برای تغذیه کودکان و آموزش آن به والدین و افرادی که با تغذیه کودکان درگیر میباشند میتواند کمک شایانی به بهبود شاخص ها و در نتیجه سلامت کودکان و در امتداد آن داشتن نسلهای سالمتر در آینده نماید.در همین راستا وزارت بهداشت هرم غذایی مخصوص این گروه سنی تهیه کرده است که راهنمای مناسب و در عین حال ساده ای در اختیار والدین و متصدیان تغذیه کودکان قرار دهد تا با درک نیاز ها به اجرای یک رژیم کامل و متعادل کمک کند. هرم غذایی یکی از اصلی ترین پایه های برنامه ریزی تغذیه ای برای جامعه است که با استفاده از آن انواع گروه های مواد غذایی مصرفی اولویت بندی می شوند. در واقع با استفاده از این هرم، میزان مصرف هر یک از مواد غذایی و نسبت مصرف آنها تعیین شده است.هرم غذایی دارای 7 قسمت است که بصورت نامساوی تقسیم شده اند. نامساوی بودن بخش ها بدین معناست که میزان مصرف موادی که قسمت بزرگتری را به خود اختصاص داده اند، می بایست بیشتر از قسمت های کوچکتر باشد.

هر یک از این قسمت ها متعلق به گروه غذایی خاصی است.

۱- گروه نان غلات

شامل: انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو

هر واحد برابر است با: یک برش ۳۰ گرمی نان - ½ لیوان برنج یا  ماکارونی پخته- ¾ لیوان غلات پخته

۲- گروه سبزی ها

شامل: انواع سبزیجات خام و پخته

هر واحد برابر است با: یک لیوان سبزی برگی یا نصف لیوان سبزی پخته یا سبزی خام خرد شده یا یک عدد سیب زمینی یا گوجه فرنگی یا پیاز یا خیار متوسط

۳- گروه میوه ها

شامل: انواع میوه های خام و پخته و آب میوه ها

هر واحد برابر است با: یک عدد میوه متوسط مانند سیب ، پرتقال و ... یا نصف لیوان آب میوه تازه و طبیعی

۴- گروه لبنیات

شامل: شیر، ماست، کشک، پنیر، دوغ

هر واحد برابر است با: یک لیوان شیریا یک لیوان ماست یا 45تا 60 گرم پنیر ( یک ونیم قوطی کبریت پنیر )یا دو لیوان دوغ

۵-  گروه گوشت و تخم مرغ حبوبات و مغزها

شامل: گوشت قرمز و ماکیان و ماهی ، تخم مرغ ، حبوبات

هر واحد برابر است با: 60 گرم گوشت لخم پخته ( یا دوقطعه گوشت خورشتی) یا نصف ران متوسط یا نصف سینه متوسط مرغ  یا دو عدد تخم مرغ  یا نصف لیوان حبوبات پخته یا یک سوم  لیوان انواع مغزهای پودر شده ( گردو ، فندق ، بادام ، پسته )

6- گروه متفرقه

شامل انواع چربی ها و قندهای ساده مثل سس سالاد، کره، سس مایونز،نوشابه، شکلات، مربا، ژله و ...

این گروه مقدار توصیه شده دقیقی ندارند. اما کوچکترین قسمت مصرف روزانه را به خود اختصاص می دهند این بدان معنی است که این گروه غذایی باید محدود شود و تا جای ممکن کمتر استفاده شود.برخی از اقلام غذایی موجود در این گروه لاجرم در برنامه غذایی استفاده میشوند مانند روغن ها که این مواد غذایی نیز باید در مقادیر کم استفاده شوند و برخی دیگر از اقلام غذایی مانند نوشابه وشیرینیجات و مربا و شکلات و... میتوانند با جایگزین های سالمتر جایگزین شوند.برای مثال به جای نوشابه های گازدار و نوشیدنیهای شیرین از دوغ و آب و نوشیدنیهای سالم میتوان استفاده کرد.

توجه داشته باشید که در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع را درمورد همه گروه ها رعایت کنید. بعنوان مثال  روزانه میوه های مختلف (اصل تنوع) را در چارچوب مقدار توصیه شده (اصل تعادل) مصرف کنید .



١٣:٥٢ - سه شنبه ١٦ شهريور ١٤٠٠    /    شماره : ٣٨٣٦٧    /    تعداد نمایش : ٧٢