برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

شرح وظایف کارشناس دیابت :

1.       تشکیل کمیته مشورتی مبارزه با بیماری های غیرواگیر دانشگاه به طور مستمر طبق دستورالعمل

2.       اجرای برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت در سطح دانشگاه

3.       همکاری و هماهنگی با معاونت درمان و ریاست دانشگاه برای آموزش ها و نظارت بر اجرای برنامه

4.       همکاری و برنامه ریزی اجرایی سطوح غربالگری و بیماریابی از طریق تشکیل جلسات اجرایی با مراکز بهداشت شهرستان

5.       تهیه ی مطالب و برنامه های آموزشی متناسب با برنامه علمی تعیین شده در برنامه دیابت

6.       برنامه ریزی و برگزاری برنامه های آموزشی و بازآموزی برای کارکنان بهداشتی سطوح مختلف با هماهنگی مرکز مدیریت بیماری ها در رابطه با برنامه دیابت

7.       تعیین آزمایشگاه های همکار برنامه در شهرها برای انجام آزمایشات غربالگری و مراقبتی

8.       تقویت نظام ارجاع در راستای اهداف برنامه

9.       نظارت و پایش اجرای برنامه

10.   جمع آوری و ارسال اطلاعات و آمار به اداره ی کل پیشگیری و مبارزه با بیماری ها و ارائه پس خوراند مناسب به سطوح پایین تر

11.   همکاری در اجرای تحقیقات کاربردی  مورد نیاز در برنامه

 

 

شرح وظایف کارشناس ثبت سرطان :

1.       دریافت کلیه اطلاعات دریافتی از مراکز پاتولوزی

2.       پیگیری نقایص اطلاعات هویتی و دموگرافیک

3.       کد گذاری پاتولوژی ها بدخیمی تحت نظارت پاتولوژیست مشاور

4.       تکرار گیری موارد بدخیمی تحت نظارت پاتولوژیست مشاور

5.       ارسال اطلاعات پاتولوژی بدخیمی به صورت آنلاین

6.       ارسال لیست مراکز جدید تاسیس و تازه فعال شده به مرکز مدیریت بیماریها

7.       نظارت بر  حد  مورد انتظار موارد بدخیمی در مراکز  پاتولوژی در پایان هر سال

 

 

شرح وظایف کارشناس فشارخون و قلب و عروق :

1.       تشکیل کمیته بیماری های غیرواگیر (زیر گروه قلب و عروق) در دانشگاه

2.       هماهنگی بین برنامه های درون بخشی مرتبط و مشترک با برنامه پیشگیری و کنترل بیماری قلبی عروقی (برنامه های مربوط به کودکان، زنان باردار، سالمندان، کارگران، تغذیه، مدارس، محیط و کار)

3.       تکثیر متون آموزشی سطوح مختلف

4.       تعیین سطح چهارم ارائه خدمات در مطب یا درمانگاه بیمارستان با حضور پزشک متخصص قلب و عروق با همکاری معاونت درمان

5.       تعیین پزشکان متخصص مربوطه به عنوان مشاور در مطب یا بیمارستان در سطح دانشگاه برای پذیرش ارجاعات با همکاری معاونت درمان

6.       هماهنگی و نظارت بر شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری فشارخون

7.       تغییر و اصلاح شیوه زندگی در افراد در معرض خطر و کل جامعه

8.       اجرای برنامه آموزشی برای جامعه، افراد در معرض خطر، بیماران، مسئولین و کارکنان بهداشتی درمانی در مورد،  فشارخون بالا، عوامل خطرزا و عوارض آن و نحوه مقابله با آن

9.       تشخیص به موقع بیماری توسط غربالگری افراد 30 ساله و بالاتر و درمان سریع و مناسب و مراقبت بیماران شناسایی شده به منظور کنترل بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن

10.   برگزاری برنامه های اموزشی برای بیماران و خانواده آنها، جامعه و کارکنان بهداشتی درمانی نسبت به بیماری فشارخون بالا و عوارض آن، عوامل خطرزا و نحوه کنترل بیماری و پیشگیری از عوارض آن

11.   نظارت، پایش و ارزشیابی اجرای برنامه

 

 

 

شرح وظایف کارشناس سوانح و حوادث :

- ارزیابی برنامه های عملیاتی مراکز بهداشت شهرستانها وارسال پسخوراند ونظارت بر فرایند اجرایی آن

- تهیه برنامه عملیاتی استانی

- ثبت و گزارش مصدومین ثبت شده در بیمارستان

- ثبت و گزارش حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال

- برنامه ریزی جهت مداخلات پیشگیرانه

 

 

شرح وظایف کارشناس برنامه فنیل کتونوری :

1-     دبیری کمیته دانشگاهی ژنتیک و زیر کمیته های PKU و انجام هماهنگی های لازم برای برگزاری جلسات و پی گیری مصوبات

2-     طراحی برنامه عملیاتی با مشارکت معاونت های درمان و غذا و دارو

3-     اجرای آموزش مستمر گروه های هدف برنامه با مشارکت سایر معاونت ها و عوامل ذی ربط

4-     هماهنگی و مشارکت در پایش و نظارت مستمر بر اجرای برنامه

5-     پی گیری و مشارکت در تدارک مستمر و توزیع امکانات لازم جهت اجرای صحیح بخش های مختلف دستورالعمل برنامه

6-      پی گیری معرفی بیمارستان منتخب مرکز استان، آزمایشگاه طرف قرارداد برای انجام آزمایش تایید (به روش HPLC) از سوی معاونت درمان

7-     دریافت مکتوب نتیجه آزمایشات HPLCاز آزمایشگاه انجام دهنده HPLC و ارسال آن به ستاد پی گیری بیماری های شهرستان

8-     تکثیر متون آموزشی و دستورالعمل، آئین نامه ها و فرم های مربوطه و توزیع آنها به بخش های مرتبط در سطوح ذی ربط برنامه

9-     پی گیری و هماهنگی برای ثبت و جمع آوری اطلاعات  و ارسال آنها به مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر  مطابق دستورالعمل کشوری برنامه

10- ارائه گزارش سالانه و مطابق درخواست نحوه اجرای برنامه به مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر

11- اعلام موارد نیازمند پی گیری به واحدهای تابعه (بر اسای فرم گزارش موارد غیبت از درمان ارسالی از بیمارستان منتخب استان)

12- مشارکت در هماهنگی بین بخش های اصلی اجرای برنامه شامل نظام مراقبت برنامه در سطح مناطق تحت پوشش، آزمایشگاههای منتخب، بیمارستان منتخب استان (و شهرستان)، مشاوران ژنتیک مراکز بهداشتی درمانی و مراکز تشخیص ژنتیک منتخب و سایر بخش های ذی ربط

13- پیگیری و مشارکت برای توسعه همکاری با بخش ها و سازمان های حمایتی از طریق مدیریت کل امور اجتماعی استانداری و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، هلال احمر و بهزیستی... در راستای حمایت اجتماعی بیماران در چهارچوب ضوابط دستورالعمل کشوری

14- شرکت در جلسات ماهانه تیم پزشکی و جلسات سه ماهانه آموزش خانواده ها به طور مستمر (با حضور مستمر و فعال کارشناس ژنتیک)

15- اعلام تلفن ستاد پی گیری بیماری های شهرستان به آزمایشگاه  مرجع یا رفرانس غربالگری

 

 

شرح وظایف کارشناس برنامه تالاسمی :

 

مسئولیت اجرای استاندارد برنامه‌هـای پیشگیری از بیماری‌هـای ژنتیک در سطح دانشگاه/ دانشکده به‌عهده‌ی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها است و درحال حاضر برنامه‌ی پیشگیری از بروز بتـا تالاسمی ماژور را با مشورت شورای دانشگاهی)کمیته)پیشگیری از بیماری‌های

ژنتیک و گروه‌های فنی در قالب وظایف ذیل عهده‌دار است:

1.      فراهم‌نمودن تمام امکانات لازم جهت اجرای استاندارد برنامه شامل:

▪        ایجاد هماهنگی‌هـای بین‌بخشی، ازجمله هماهنگی‌هـای لازم جهت اجـرای بـرنـامه‌هـای آمـوزشی بـرای عموم مـردم و گروه‌هـای هدف براساس طرح و دستورالعمل مربوط؛

▪        مدیریت مالی ، جذب و تخصیص بودجه‌ی مورد نیاز جهت اجرای برنامه.

2.      تشکیل شورای دانشگاهی پیشگیری از بیماری‌های ژنتیک متشکل از: معاونین امور بهداشتی، درمان، دارو و پژوهشی دانشگاه/ دانشکده‌ی علوم پزشکی، مدیران گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌هـا، سلامت جمعیت و خانواده،ارتباطات و آمـوزش بهداشت، بهداشت جوانان و مـدارس، گسترش شبکه و کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر، کارشناس برنامه‌ی تالاسمی، مـدیـر درمـان، کـارشناس بیماری‌هـای خاص، کارشناس مسئول امـور آزمـایشگاه‌ها، هماتولوژیست منتخب برنامه تالاسمی، رئیس آزمایشگاه مرجع، نماینده‌ی شـورای سیاستگذاری صـدا و سیمای استـانی و سایـر اعضا بـرحسب ضرورت شـامل نمایندگانی از ادارات کـل شـامل: آموزش و پرورش، ثبت اسناد و املاک، نیروهای نظامی و انتظامی، شـورای سیاستگذاری سازمان‌های بیمه‌گر، سازمان تبلیغات اسلامی، پـزشکی قـانونی، رئیس یا معاون سازمان نظام پزشکی استان، نماینـده‌ی انجمن تـالاسمی، مدیریت استانی حوزه‌های علمیه(مختص استان‌های دارای حـوزه‌ی علمیه) روزنامه‌های محلی و درصورت لزوم نمایندگانی از معاونت آموزشی و یا فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه‌های مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور و ... .

جلسه‌های این شورا سالانه و یا برحسب ضرورت به‌منظور مشارکت در راستای سیاستگذاری و ایجاد هماهنگی درون بخشی و بین ‌بخشی و ایجاد بستر مناسب جهت اجرای استاندارد برنامه تشکیل‌می‌شود.

 3.      پیشنهاد اعضای شـورا به ریـاست دانشگاه/ دانشکده و پیگیـری صدور ابـلاغ.

شورای دانشگاهی پیشگیری از بیماری‌های ژنتیک علاوه‌بر جلسه‌ی سـالانه ممکن‌است برحسب ضرورت و موضوع خاص در قـالب گروه فنی تشکیل جلسه دهند و بر این اساس شورای دانشگاهی فوق متشکل از 6 گروه فنی است که عبارتند از:

▪        آزمـایشگاه‌های غربالگری

▪        تشخیص ژنتیک

▪        مشاوره‌ی ویژه‌ی تـالاسمی

▪        مراقبت

▪        آموزش

▪        تحقیقات

اعضای این گروه‌ها از بین اعضای شـورای دانشگاهی پیشگیری از بیماری‌های ژنتیک و برحسب ارتباط با موضوع مـوردنظر انتخاب‌می‌شوند. بنابراین در جلسه‌هـای گروه‌هـای فنی دانشگاهی فقط اعضای مـرتبط دعوت‌می‌شوند.

4.      انجام هماهنگی‌های درون‌بخشی به‌منظور:

▪        ارتقای آگاهی کارکنان بخش تـزریق خون ازطریق برگزاری جلسه‌های توجیهی و آموزشی با همکاری معاونت درمان و دارو؛

▪        اعلام سالانه‌ی کل موارد بیماری تالاسمی[1]و بیماران فوت‌شده* (ازطریق مرکز تزریق خون)؛

▪        اعلام مـوارد جـدیـد بیمـاری؛

▪        ارتقای آگاهی کارکنـان آزمـایشگاه‌هـای ویژه‌ی آزمـایش‌های تالاسمی(برابر طرح و دستورالعمل مربوط)؛

▪        تکمیل چک‌لیست آزمایشگاه مسئول انجام آزمایش‌های تالاسمی و تجهیز و استاندارد سازی مراکز آزمایشگاهی؛

▪        پیگیـری جهت راه‌انـدازی آزمایشگاه‌هـای تشخیص ژنتیک و PND، بررسی زنجیره‌های گلوبین(درصورت نیاز)؛

5.      آموزش کارشناسـان برنامه‌ی تـالاسمی و اعضـای تیم مشـاوره‌ی شهرستان‌های تحت پوشش برابر طرح و دستورالعمل مربوط.

6.       تکثیر و ارسال جـزوه‌هـای مورد نیاز برنـامه‌ی پیشگیری از بروز موارد جدید بتا تالاسمی ماژور.

7.      نظارت و پایش شهرستان‌هـا، ارائه‌ی پس‌خورانـد و تهیه و تحویل گزارش به مدیران ارشد.

8.      گرد‌آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل، تفسیر و انتشار آن در قـالب گزارش وضعیت موجود برنامه.

9.      انجام تحقیقات مورد نیاز برنامه.

10. مهیا نمودن شرایط لازم برای مشاوره تلفنی پزشک مرکز مشاور ه با هماتولوژیست منتخب برنامه در خصوص شرایط برخی از زوجین مشکوک به تالاسمی با صلاحدید پزشک مشاور.

11.  تشکیل جلسه‌های توجیهی برای تیم مشاوره ژنتیک با حضور هماتولوژیست منتخب برنامه.

12.  رتبه‌بنـدی و اعلام سالانه‌ی مراکز بهداشت شهرستان بـرتر در اجـرای استاندارد برنامه بـا استفاده از شاخص‌ها و چک‌لیست‌های مربوط.

13. انتخاب مرکز بهداشت نمونه ازنظر اجرای استاندارد برنامه‌ی تالاسمی در سطح دانشگاه/ دانشکده به‌منظور تـوجیه و آمـوزش کوتاه‌مدت کارشناسان برنامه و اعضای تیم مشاور‌ی ویژه‌ی تالاسمی.

14.  اعزام کارشناسان جدید برنامه جهت توجیه و آموزش کوتاه ‌مدت به مراکز دانشگاهی نمونه با هماهنگی مرکز مدیریت بیماری‌ها.

15.  بـایگانی و نگهداری تمام کتاب‌هـا‌، جـزوه‌هـا، دستـورالعمل‌هـا و نامه‌هـای مدیریتی دریافتی در آرشیـو قسمت مربـوط.

16.   گردآوری نقطه‌نظر، پیشنهادات در سطح دانشگاه و انعکاس به مـرکـز مدیریت بیماری‌ها  و پیگیری تـا دریافت پاسخ مناسب.

17. اعلام مـوارد مهاجـرت زوج‌هـای ناقـل / مشکوک پرخطر تالاسمی به خارج از منطقه‌ی تحت پـوشش دانشـگاه/ دانشـکده به معاونت بهداشتی دانشگاه مقصد و ارسال گزارش‌های جابجایی زوجین ناقل/مشکوک پرخطر تالاسمی دریافت‌شده از سایر دانشگاه‌ها، به مرکز بهداشت شهرستان مربوطه.

18. انجام هماهنگی های لازم جهت تعیین آزمایشگاه/آزمایشگاه های مرجع(دولتی و/یا خصوصی) برای انجام آزمایش های تکمیلی مورد نیاز در برنامه(فریتین و الکتروفورز) و ایجاد شرایط لازم برای ارسال نمونه از آزمایشگاه های غربالگری شهرستانها به آزمایشگاه/ آزمایشگاه های مذکور.

19.  ارسـال بـه‌مـوقع تمام فـرم‌هـا و اطلاعـات مـورد نیـاز به مـرکـز مدیریت بیماری‌ها.

 

شرح وظایف کارشناس بیماریهای عوامل خطر غیرواگیر :

1.       هماهنگی با ستاد اجرایی برنامه غیرواگیر در سطح کشوری

2.       دریافت و تکثیر پرسشنامه ها بررسی عوامل خطر

3.       تامین مواد، لوازم و تجهیزات برنامه

4.       تنظیم و اجرای برنامه و آموزش ناظرین و پرسشگران

5.       نظارت دقیق بر اجرای برنامه و ارائه بازخورد به محیط و گزارش به ستاد اجرایی برنامه در مرکز مدیریت بیماریها

6.       تحلیل و آنالیز آماری داده ها

7.       اجرای برنامه های مداخله ای در استان

تنظیمات قالب