English|صفحه اصلی  | سایت اصلی دانشگاه | امروز: چهارشنبه ٢٤ مرداد ١٣٩٧
-->


  چاپ        ارسال به دوست

روزه داری و سلامت

 

مطالعات متعددي نقش موثر روزه داري را درسلامتی بخصوص برروی گلوکز خون ، فشارخون و سطوح چربی های خون ، کنترل وزن و  همچنین  بهبود بيماري هاي مختلف نشان داده اند. در اغلــب بيماريهائي كه عادات غلط غذايي، چاقي و افزايش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داري مفيد است. و بــه طور كلي پيروي از يك برنامه غذايي صحيح در ايام ماه مبارك رمضان از اهميت ويژه اي برخوردار است تا هم بتوان عادات غذايي غلط را اصلاح كرد و  هم از بركات معنوي اين ماه بهره برد. نداشتن یک برنامه غذایی سالم در طول ایام روزه داری می تواند مشکلات سلامتی را برای روزه داران فراهم نماید . به همین منظور در این مبحث به مشکلات شایعی که ممکنست برای برخی روزه داران محترم پیش آید می پردازیم .

برخي از مشكلات رايج در روزه داري

1-     سوء هاضمه و نفخ:

دلائل: مصرف زياد غذاهاي چرب، سرخ كردني و ادويه دار، غذاهايي مثل تخم مرغ، كلم، عدس، نوشابه هاي قندي گازدار مثل كولاها ايجاد نفخ مي كنند.

درمان: پرهيز از غذاهاي چرب و نوشابه هاي گازدار و مصرف آب به جاي آن ها

2-    افت فشارخون:

تعريق زياد، ضعف، كاهش انرژي، سرگيجه، رنگ پريدگي و حالت غش كه ممكن است هنگام بعداز ظهر در ماه مبارك رمضان اتفاق بيفتد از علائم افت فشارخون است.

دلائل: مصرف كم مايعات و نمك

درمان: خنك نگه داشتن فرد و افزايش مصرف مايعات و نمك

3-   سردرد:

دلائل: به علت عادت به كافئين و تنباكو و قطع آن، خستگي و عدم استراحت و خواب كافي به علت فعاليت زياد يا افت فشارخون پديد آيد.

درمان: بهتر است از 1 تا 2 هفته قبل از ماه مبارك رمضان مصرف مواد حاوي كافئين و تنباكو را كاهش دهيد (نوشيدني ها و چاي هاي گياهي فاقد كافئين جايگزين مناسبي به شمار مي آيند).

-       در طول ماه مبارك رمضان برنامه خود را طوري تنظيم كنيد كه خواب و استراحت كافي داشته باشيد.

-       اگر سردرد به علت افت فشارخون بسيار جدي باشد بايد روزه را شكست.

4-    افت قند خون:

ضعف، سرگيجه، خستگي، عدم تمركز، تعريق، لرزش، كاهش فعاليت و قدرت جسماني، سردرد، طپش قلب از علائم افت قند خون است.

دلائل (در افراد غير ديايتي): مصرف زياد قندهاي ساده در وعده سحر چون اين امر باعث ترشخ زياد انسولين و افت قند در طول روز مي شود.

درمان: پرهيز از مصرف غذاها و نوشيدني هاي حاوي قندهاي ساده

تذكر: ديابتي ها براي روزه داري بايد با پزشك معالج خود و يك متخصص تغذيه مشورت كنند.

5-    گرفتگي عضلات:

دلائل: مصرف ناكافي غذاهاي حاوي كلسيم، منيزيوم و پتاسيم.

درمان: مصرف غذاهايي كه منبع غني از مواد فوق هستند مثل سبزي ها، ميوه ها، لبنيات (مثل شير، ماست، پنيرو کشک) و خرما.

6-    زخم معده، سوزش سردل، ورم معده و ...

دلائل: افزايش اسيد در معده خالي باعث اين عوارض مي شود. سوزش سردل ابتدا در قسمت فوقاني معده در بالاي دنده ها شروع شده و تا ناحيه گلو گسترش مي يابد. غذاهاي ادويه دار، نوشابه هاي گازدار مثل كولا و نيز قهوه اين حالت ها را بدتر مي كند.گاها مصرف غذاهای پرچرب هم می تواند سبب بروز اين مشکلات شود.

درمان : درمان هايي براي كاهش سطح اسيدمعده موجود است

تذکر: افرادي كه دچار زخم معده يا ناراحتی های گوارشی هستنند بايد جهت روزه داري با پزشك معالج خود مشورت كنند.

7-    يبوست:

يبوست مي تواند باعث هموروئيد (بواسير) و سوء هاضمه همراه با احساس پري معده شود.

دلائل: مصرف زياد غذاهاي تصفيه شده مثل نانهای تهيه شده از آرد سفيد(نان لواش و فانتزی) و كاهش مصرف آب و غذاهاي حاوي فيبر (ميوه و سبزي)

درمان: پرهيز از مصرف زياد غذاهاي تصفيه شده مثل نان سفيد، افزايش مصرف آب و استفاده از نان هاي سبوس دار(نان سنگک و جو) و ميوه ها و سبزی ها.

8-   سنگ كليه:

ممكن است در افرادي كه مايعات كم مصرف مي كنند اتفاق بيفتند بنابراين توصيه مي شود كه مايعات زياد مصرف كنند.

9-    درد مفاصل:

دلائل: افزايش فشار در مفصل زانو هنگام نماز مخصوصا" در افراد پير و افرادي كه دچار التهاب مفاصل هستند باعث درد، تورم و ناراحتي مي شود.

درمان: كم كردن وزن چون زانوها قادر به تحمل وزن اضافي نيستند. ورزش و حفظ تناسب اندام باعث كاهش درد مي شود و باعث مي شود كه فرد راحت تر نماز خود را به جا بياورد.

 

بهتر است بدون سحری روزه نگيريد.

به دليل طولاني بودن ساعات روزه داري و نسبتا" كوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه روز لازم است كه براي وعده هاي سحر و افطار به سهل الهضم و يا كند هضم بودن غذا دقت كنيم استفاده از غذاهاي سهل الهضم در افطار توصيه مي شود

 

 

گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت

 


١٣:٢٨ - سه شنبه ٨ خرداد ١٣٩٧    /    شماره : ١٩٢٢٩    /    تعداد نمایش : ١٣٠